maandag 13 juli 2009

Ding 22:Bibliotheek 2.0 en de toekomst van de bibliotheken.

Als je al de aangeraden lektuur leest ( ik heb een paar artikelen gelezen ) dan kom je een heel aantal dingen tegen waar al eerder in de cursus over is gepraat. Natuurlijk moet je meegaan met je tijd, en de bibliotheek moet contact hebbben/houden met de klanten, om niet op een zijspoor terecht te komen. Een paar zinsneden uit de artikelen die ik heb onthouden ( naast een aantal misschien wat al te positieve geluiden ): de gebruikersvriendelijkheid moet voorop staan, en: geen flauwekul toevoegen aan al bestaande zaken. De gebruikersvriendelijkheid van de zaken, die in de afgelopen dingen ter sprake zijn gekomen, varieerde nogal.

Wat mij altijd opvalt in de discussie, is de grote nadruk die wordt gelegd op de informatieve kant van de bibliotheek. De gewone lezer, die zijn/haar roman lekker wil blijven lezen, wordt soms lichtelijk in de kou gelaten. Gelukkig zijn er zaken als romanadvisering gekomen, maar toch blijft m.i. het directe contact heel belangrijk. Nu kun je er wel een aantal groepsprocessen op los laten ( groepen vormen op Internet, en zo informatie uitwisselen ) maar de puur verstrooiende kant van het gewoon een boek lezen wordt m.i. toch wat onderbelicht. Ik kan mij nog een enquete herinneren van een paar jaar terug ( was die alleen plaatselijk? - ik weet het niet meer) waaruit bleek dat 70/75% van de klanten puur recreatief bezig was, dwz. gewoon een roman wilde hebben, niets minder, maar ook niets meer !

Heb een account aangemaakt op de Bibliotheek 2.0 Ning com., en ja, het zijn wel gedreven mensen, die mij met al hun enthousiasme versteld doen staan....., maar
die wel serieus naar de mogelijkheden aan het zoeken zijn, en dat verdient waardering. Ook van mij.

2 opmerkingen:

  1. Mooie woorden Peter! Het schrijven heb je sowieso wel in de vingers... een lust om te lezen, vind ik.

    Succes met het laatste ding!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te zien dat je schippert tussen dat gevoel van een "ouderwetse" bibliothecaris te zijn en tegelijk de noodzaak inzien van vernieuwing. Ik herken dat wel, kan sommige zaken heel goed relativeren, maar zie toch ook wel in dat wij naast de "oude" klanten te bedienen de aansluiting met de jonge generatie niet moeten gaan missen, en daar zijn andere manieren voor nodig dan die wij tot nog toe gewend waren.

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen